lekce

Pozice mohou být spojovány do sestav nebo sekvencí. Lekce jsou fyzicky náročnější a pomáhají „vypnout“ od všedních starostí. Na lekci se zapotíte a vyplavíte z těla veškerý stres.

V klidných lekcích očekávajte hluboké stavy koncentrace směřované ke svému tělu a dechu. V ásanách se často déle setrvává pro zvědomění všech jejích účinků.

Každý lektor má svůj styl a vede lekci, jak to cítí a nejlépe umí. Čerpejte a učte se z každé lekce.

Vinyasa jóga

Tanec na vlně dechu. Hravost. Možnost vyjádření sebe sama. 

Lekce je tvořena sestavami pozic, ve kterých vzniká teplo. Pozice jsou provázany s dechem. Vinyasa nás učí soustředit se, vnímat a využívat své vnitřní teplo pro rozvinutí ásan. V lekci se tvoří sestava nebo kratší sestavy. V pozicích se déle zůstává, aby si je jogín byl schopný uvědomit a jakmile se s nimi začátečník i pokročilý seznámí, opakují se několikrát za sebou. Mysl se připoutá k vinyasové praxi a prochází hlubokým tréninkem koncentrace. Koncentraci v praxi jógy využíváme jako předstupeň pro techniky meditace.

power jóga

Transformační praxe, která spojuje dech s pohybem, buduje sílu, flexibilitu a rovnováhu těla i mysli. Redukuje stres a napětí, zlepšuje kardiovaskulární činnost, zvyšuje kapacitu plic, reguluje metabolismus a zkvalitňuje spánek. 

Vyznačuje se dynamickým cvičením jógových pozic rozvíjejícím fyzickou i psychickou kondici. Powerjóga vychází z dynamické a fyzicky náročnější školy ashtanga vinyasa jógy. Je odlehčenou formou dynamické jógy přístupnou široké veřejnosti, která si však uchová stále energeticky silnou praxi. Powerjóga nemá konkrétně dané hranice, proto se můžete setkat s různými přístupy samotných učitelů. Cílem praxe je dosáhnout harmonické jednoty těla a duše. 

ashtanga jóga - vedená praxe

Skládá se z přesně daného pořadí pozic – ásan – propojených vinyasou, aby celek tvořil plynulou sestavu. Lekce jsou fyzicky náročné, vyžadující disciplínu a soustředěnost. Při cvičení se využívá dech udždžají. Praktikování tohoto dechu vede ke zvýšení jeho intenzity a síly, což vede k lepší kondici a posílení těla. Součástí této praxe jsou bandhy – uzávěry – udržující pránu v těle. Většina pozic se drží staticky na 5 nádechů. Učitel lekci vede a navádí studenty, aby cvičili ásany v pořadí tak, jak za sebou v dané sérii následují. Náročnější pozice se dají modifikovat, každá se dá provést v jednodušší variantě, ale pořadí se nemění. Tradičně vedená lekce obsahuje celou první sérii Ashatnga jógy. Přijďte si Ashtangu vyzkoušet, zcela jistě obohatí Vaši dosavadní jógovou praxi.

Lekce, kde si svou praxi vedete sami za pomocí svého vlastního dechu a za přítomnosti učitele. Předávání zkušeností, dopomoc při pozicích a doporučení variant pro každého osobně je práce učitele, který Vám s lekcí pomůže. Pro začátečníky máme připravený „tahák“ první série, který může mít před svou podložkou, než se sérií procvičí k jejímu zapamatování. Tradičně je to nejstarší způsob, jak předat učení Ashtanga Vinyasa yogy. Z učitele na žáka. 

Patthabi Jois vždy říkával: „Ashtanga je o dýchání, zbytek už je jen ohýbání.“ Dýchejte a užívejte si jógu. Během cvičení se uvolněte a budete odcházet s lehkostí, opojeni dobrou náladou a vybaveni energií. Dech je klíčem do říše klidu a energie, s nímž můžeme regulovat a řídit svůj nervový systém.

A že chcete o vědět víc? ZDE si přečtěte několik pravidel a doporučení pro praxi Ashtangy a Mysore.

86499880_759233184816670_6132522045176545280_n

Jóga pro sportovce

IMG_0528

Sportovci jsou často fyzicky jednostranní a jóga, respektive jednotlivé ásany, mohou značně prohloubit flexibilitu celého těla. 

Regenerační jóga pro zlepšení flexibility a držení těla. Lekce jsou zaměřené na protažení svalů s tendencí ke zkrácení, zvýšení kloubních rozsahů a relaxaci svalů se sklonem k přetížení. 

Procvičíme balanční pozice pro prevenci vzniku zranění, zlepšení kloubní stability a aktivaci hlubokého stabilizačního systému. Závěr je věnován celkové relaxaci.

Prána vashya jóga

Prána Vashya jóga znamená kontrola („vašja“) životní energie („prána“). Záměrem je přinést kapku pránájámy (tj. kontrola prány prostřednictvím praxe dechových cvičení) do ásanové praxe. 
 
Prostřednictvím kontroly dechu prána vašja udržuje pozornost na ásanách, aniž by dovolila mysli se někde toulat. Využití zádrží dechu („kumbhaka“) v určitých pohybech při provádění ásan a vinjás má velmi silný a dynamický efekt, který rozvíjí intenzivní vytrvalost fyzicky, fyziologicky a psychologicky. Jakmile tuto schopnost rozvineme, můžeme ji přenést z jógové podložky do života. 
 
Hlavním přínosem je klid a stabilita mysli, což ovlivňuje způsob, jakým se člověk vyrovnává se životními situacemi a jak na ně reaguje.

Hatha jóga

Ásánová praxe, při které je cílem obrátit pozornost ke svému tělu a mysli. Je to specifický systém jógy, jehož hlavní součástí jsou pozice těla (ásany), ovládání dechu (pránájáma) a zklidnění mysli (meditace). 

Cvičení je velice jemné k vašemu tělu a nevyžaduje sílu. V hodině můžete očekávat o něco menší počet ásan, zato jejich precizní vystavění a delší výdrže. Lekce začíná zpravidla úvodní koncentrací, následuje na zahřátí několik sérií pozdravů slunci a sekvence pozic vestoje, vsedě a vleže. V pozicích se drží delší dobu, praxe je klidnější a přináší stabilitu. Končí se vždy relaxací. Jde o techniku, jak kontrolovat myslí vlastní tělo. 

čakrová jóga

Milí, zvu vás na pravidelné lekce čakra jógy. Během praxe se podíváme na to, jak se projevuje život a emoce na našem těle, na jeho postoji, pocitech, oslabených či přetížených místech. Praxe bude plynulá a odvážně budeme zastavovat v pozicích, pozorovat a vkládat afirmace do mahá čaker, budeme vnímat své vnitřní odpovědi na kladené dotazy. Pravdomluvnost k sobě samému a Vědomí je lékem. Žádná odpověď v nás není špatná. Budeme si hrát se svou silou, s pohybem, s dechem… Vždy si odnášíme společný vnitřní úkol na dalších pár dnů. Čímž zapojíme jógu do svého života.

Součástí praxe je šamanská meditace pro danou čakru nebo pro daný stín či emoci. K uzdravení a harmonii nám pomůže léčivý sál a energie Reiki, která proudí po celou dobu praxe.

 

Flow jóga

117300645_761298884446892_7441966217440842894_n

Při cvičení Flow jógy je každý přechod a každá pozice doprovázena plynulým dýcháním. Jedinec je svým vlastním dechem unášen z jedné pozice do druhé. Tím dochází k plnému propojení těla i mysli a k intenzivnějšímu zážitku ze samotného cvičení. Správné prodýchání každé pozice umožňuje jedinci uvědomit si a důkladně procítit spojení pohybu a dechu.

Jin Jang FLOW

Ranní probuzení v podobě krátké meditace na úvod, na kterou naváže dynamická, jangová flow, která v nás zažehne oheň. Ten necháme dohořet v jinových pozicích, kde úplně uvolníme celé tělo a poddáme se gravitaci… Jedná se o hluboce uvolňující praxi jógy, která spočívá v dlouhém zastavení se v pozicích s využitím jógových pomůcek. Dochází k uvolnění těch nejmenších a nejhlubších struktur těla, kdy se přes fyzické tělo dostáváme k tělu emocionálnímu. Na závěr nás čeká relaxace v šavásaně s využitím vonných olejů.

Z lekce odejdete s dobrým pocitem, že jste si zacvičili a zároveň se budete cítit plní energie a uvolněni.

 

YIN jóga

Yin Yoga (známá take jako akupunktura bez jehly) příznivě ovlivňuje proudění životní energie (chi) do buněk a orgánů celého těla. Významně napomáhá flexibilitě kloubů, posiluje imunitu, uvolňuje přebytečnou tenzi a přináší pocit klidu a lehkosti. Aplikováním tlaku na body podél meridiánů ovlivňuje jin jóga zdraví konkrétních orgánů stejným způsobem jako akupunktura. Aby tohoto efektu bylo docíleno, setrvává se v pózách nejméně 2,5 minuty.

Na úrovni mysli jin jóga pěstuje nesoudící pozornost vůči tomu, co se objevuje v našem fyzickém, emocionálním a energetickém těle. Ukotvuje nás pevně v přítomném okamžiku a pomáhá nám kultivovat svobodný a radostný přístup k životu. Budete odcházet odpočatí a zároveň posíleni na těle i mysli. Tato lekce je určena všem kdo chtějí hlouběji proniknout do svého nitra. Všem, kdo s jógou začínají i se s ní znají déle.

karma jóga

Tento styl jógy v rozvrhu nenajdete, ale v každodenním životě všech lidí ano…. 

„Karma je zdarma“ – karma znamená činnost a karmajóga znamená život nesobecké činnosti prováděné bez touhy po jakékoliv odměně. Je cestou příčiny a následku tzv. karmický zákon.

Karmu můžeme vidět v každodením životě, kdy je dobro opláceno dobrem a zlo zlem. „Nedělej jiným to, co nechceš, aby jiní dělali tobě“ je jedno z vysvětlení způsobů, jak tento zákon funguje. Všechno, co k nám teď přichází, je výsledkem některých předchozích myšlenek nebo činů. Kdybychom mohli nahlédnout za závoj paměti na činy svého současného života a i svých minulých životů, pak bychom pochopili, proč se věci dějí právě tak, jak tomu je.

Jeden starý hinduistický hymnus říká:

Zasej myšlenku a sklidíš čin.

Zasej čin a sklidíš zvyk.

Zasej zvyk a sklidíš vlastnost.

Zasej vlastnost a sklidíš osud! 

Máme tedy osud ve svých vlastních rukou. Příčiny jsou v myšlenkách nebo lépe v myšlení, slovech a činech.